הרחבת מערך הג'לולוגים ביחידה לרפואה דחופה (מיון) |
במחלקה לרפואה דחופה (מיון) מטופלים כ 55,000 ילדים בשנה. בשל האינטנסיביות והאופי של המיון (24/7), נדרש כלי מיוחד ליצירת קשר עם הפונים ובני משפחותיהם ברגעי המצוקה בחדר המיון. הכלי הוא ג'לולוגיה – מדעי ההומור. מודל הג'לולוגיה התפתח אחרי שנים של עבודת הליצן הרפואי בבית חולים בליווי ילדים במצבי אשפוז שונים. השיטה פותחה בעקבות צורך גדול שעלה מהשטח להתמודדות עם מציאות בלתי רצויה באמצעות מיומנויות הקיימות בכולנו. במודל הג'לולוגיה נעשה שימוש באמנות ובטכניקות מעולם החשיבה היצירתית, התיאטרון והטיפול. המפגש החווייתי והמהנה מאפשר הסתכלות מחודשת ולא מרתיעה על המציאות אותה חווה המשתתף תוך התנסות בדרכים שונות ומרעננות. מטרת המפגש בין הג'לולוג לילד לפתוח ולפתח ערוץ תקשורת נוסף לקידום תהליך הבראתו , העצמת יכולותיו להתמודדות עם המציאות החדשה שנקרתה בדרכו. בזמן המפגשים הג'לולוג עושה שימוש בכלים המקצועיים והאישיים העומדים לרשותו על מנת לאפשר לכל ילד וילד למצוא את הערוץ הנוח לו לביטוי. הפעילויות כוללות בין השאר התייחסות לנושאים הבאים: • התמודדות עם מציאות בלתי רצויה – מתן לגיטימציה לרגשות העולים בעקבות המציאות החדשה, מציאת דרכים נוספות להתמודדות עם מציאות זו הנשענות על יכולות חוזק ובריאות אצל הילד. • פחד מהלא ידוע – חוסר שליטה ואיבוד יכולת הבחירה בדברים בסיסיים, מי נכנס ומי לא נכנס למרחב האישי שלי ועד בדיקות וטיפולים הנעשים בניגוד לרצון הילד יוצרים התנגדויות וכעסים המעכבים ומחלישים את המוטיבציה לשיתוף פעולה. • שיפור מיומנויות תקשורת – התייחסות למציאות החדשה שכופה התנהגויות מסוימות על פני התנהגויות מוכרות ומהנות, ובהקשר לכך בניית שפה חדשה בין הילד ומלוויו והצוות הרפואי המטפל כדי להחזיר לילד את תחושת השליטה, וחיזוק הצדדים החזקים והמאפשרים שיש בכל אחד ואחת מהילדים. עמותת ילדים שלנו מהבנתה את חשיבות הנושא ועוצמתו מייעדת תרומות ותקציבים לפרויקט הג'לולוגים במיון. המרכז החינוכי בשניידר, לבקשת ובשיתוף עמותת "ילדים שלנו" מכשיר את הג'לולוגים תוך שימת דגש על יכולותיו של הג'לולוג לראות, להישען ולשקף לילד המאושפז את הצדדים הבריאים, החזקים והמאפשרים שלו. המרכז החינוכי מלווה באופן שוטף מקצועית ומנהלתית את הפרויקט המשמעותי "ג'לולוגים ביחידה לרפואה דחופה" במרכז שניידר לרפואת ילדים. |